Det er vigtigt at understrege, at problemer med krænkelser ikke bare et individuelt problem men et arbejdsmiljøproblem – og at det er arbejdsgiverens ansvar at sikre, at alvorlige krænkelser ikke finder sted på jobbet.
Ingen bør stå alene med oplevelser omhandlende krænkende adfærd. Det kan være en stor hjælp at kunne vende tanker og følelser i fortrolighed med en person man stoler på fx en god kollega eller en tillidsrepræsentant, inden man beslutter, om man vil gøre en sag ud af det.
Man kan hjælpe mennesker der oplever krænkelser ved at gøre dem opmærksomme på, at de ikke er ’forkerte’ eller ’sarte’, men at deres oplevelser er værdige og bør imødekommes med respekt og forståelse. I mange tilfælde opstår problemer med krænkelser på jobbet pga. misforståelser om forskellige grænser, fx når det kommer til humor, jokes og berøringer. I de fleste tilfælde handler det ikke om onde intentioner/hensigter bag adfærden.
Det er vigtigt at hjælpe folk til at turde tage konflikter i opløbet og udtrykke, hvis ens grænser bliver overskredet. Det er ofte svært for en ledelse at opdage alt, hvad der foregår på arbejdspladsen – derfor er det vigtigt at man som medarbjeder har et sted at gå hen og få råd og vejledening, hvis man oplever krænkende adfærd.
Hvis du vil vide mere…
Du kan læse meget mere om forebyggelse og håndtering af krænkende adfærd i min bog Kort og godt om seksuel chikane og MeToo (Dansk Psykologisk Forlag, 2021).